מענייני דיומא לפרשת תרומה: תפקיד בדי הארון.

אנו מוצאים בגמרות ובחז”ל בכלל כי הארון מבטא את לימוד התורה ולומדיה.

כך גם אמרו על הפסוק “וציפית אותו מבית ומחוץ”, שכל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם. לדעת הרמב”ן, בהוספה לספר המצוות, בניית הארון זו מצווה בפני עצמה, קדושתו עצמית אף בלא לוחות הברית. הנה אנו מוצאים שלארון דבוקים הבדים. מה שייכות דבקות הבדים לארון? דן ע”כ הרב משה צבי נריה בספרו “נר למאור”:

מי ששימש כנושא ארון הברית, גם בהתפרקו אינו נשמט. תמיד הוא נשאר מחובר לארון, לא יסור ממנו. והמחובר לארון, סמוך ובטוח יהיה ליבו כי יתקיים בו: “נשא ארון את נושאיו ועבר”.

יש להבין: מדוע דוקא בדי ארון הברית חייבים להיות צמודים לארון מיצירתם, ואסורים בהסרה ובניתוק?

מתוך הניסיון בהקמת ישיבות, בפיתוחן, בקשיים ובמתחים בין-אישיים המתגלים בקיומם היום-יומי של מוסדות חינוך בכלל ושל ישיבות בפרט, נוכל להשיב: כלום לא רואים אנו לפעמים [אולי פעמים רבות מידי…] את הפער בין משרדיהם של מנהלי הישיבות ושל ראשי הישיבות?

חדר המנהל רחב ידיים ומצוחצח. לידו מכונית נאה וחדישה. לעומת זאת, תפקידו של מנהל הישיבה הוא החזקת התורה ומציאת האמצעים לקיום הישיבה. בד הוא מנושאי הארון ואילו מקום מושב של ראש הישיבה נמצא בקרן זוית בדד שם.

סיכון גדול מאוד קיים כאשר בדי הארון מתנתקים מן הארון ועומדים כשלעצמם, כי אם יוסרו מהארון ויהפכו כלי לעצמם יחושו עצמם עצמאיים ויחשבו שהם מטרה כשלעצמה. נושאי הארון יראו את עצמם כבעלי חשיבות ויעוד עצמי. בעת דיון גורלי יכולים להיווצר ניגודי אינטרסים בין הארון, הוראת התורה והפצתה, שהן המטרה, לבין הבדים, שאינם אלא אמצעי. עצמאותם ועוצמתם של מחזיקי הארון עשויות להביא לכך שאם דעתם תהיה שונה מדעת אישי התורה, הם ידרשו שדעתם תכריע, ואם לאו עשויים הם לפרוש. ויש שדעתם תתקבל, מתוך הידיעה שבידם לפגוע בצרכים חיוניים אם לא תתקבל עמדתם.

לכן ציוותה תורה: משעת יצירתם של בדי הארון ייעשו ויחוברו מראש בדרך שלא תאפשר את ההפרדה והעצמאות. הבדים הם חלק אינטגרלי מחלקי הארון. נושאי הארון צריכים להיות בטלים ומבוטלים אליו. דוקא בהם אסורה ההפרדה – “בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו”.

במיוחד בדורות אלו שחרב ל”ע ביהמ”ק ואין לו לקב”ה אלא ד’ אמות של הלכה כמובא בגמרא במסכת ברכות דף ח’ ע”א. בתי המדרש, שהם מקום לימוד תורה והלכה, מהווים בתי מקדש מעט וע”מ להמשיך את דרך מסורת התורה, צריך חיבור זה של ארון ד’ ובדיו להיות חזקים מתמיד!!!

שבת שלו’

הרב יהושע מרדכי שמידט

רב הישוב שבי שומרון

פורסם בקטגוריה כל מיני..., עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.