מענייני דיומא בשבי שומרון: פרשת חיי שרה

 “וזרח השמש ובא השמש” (קהלת פ”א פס’ ה’)

בפרשה הקודמת אנו מוצאים מעין רשימת מכולת של שמות השתלשלות המשפחה של קרובי משפחתו של אברהם אבינו, ורש”י כותב על פס’ י”ב ד”ה ובתואל ילד את רבקה.

כל היחוסין הללו לא נכתבו אלא בשביל פסוק זה ללמדנו שכל פרוט התולדות אינו חשוב אלא בשביל הולדת רבקה!

ראיתי בספר אודה את ד’ של הרב יהודה יקותיאל ויזנר שליט”א שמביא את דברי המדרש רבה בבראשית רבה פרשה נ”ח “אמר רבי יוחנן כהרה עגלתה תמימה, עד שלא השקיע הקב”ה שמשה של שרה הזריח הקב”ה שמשה של רבקה. בתחילה “הנה ילדה מלכה” ולבסוף “ויהיו חיי שרה”.

וכך כותב שם הרב: “עיקרון השרשרת היהודית אינו נפסק אצל האבות, כי אם נמשך בכל דור ודור עד לימנו אנו, כשהקב”ה דואג ומסדר שבטרם שצדיק הדור ילך למקומו יוולד ממשיך דרכו”

כל דור קשור לדור הקודם, והדור הקודם קשור לדור הקודם, ובנוסף לכך צריך להבין שהקב”ה דואג שבכל דור יהיה מנהיג לעם ישראל, כי לא יטוש ד’ את עמו ונחלתו לא יעזוב”!

וממשיך שם המדרש בדבריו: וזרח השמש ובא השמש, אמר ר’ אבא וכי אינן יודעין שזרח השמש ובא השמש? אלא קודם עד שלא ישקיע הקב”ה שמשו של צדיק הוא מזריח שמשו של צדיק חבירו.

יום שמת בו ר”ע נולד רבינו, יום שמת רבינו נולד רב אדא בר אבה…קודם שלא השקיע הקב”ה שמשו של משה, הזריח הקב”ה שמשו של י-הושע “ויאמר ד’ אל משה קח לך את יהושע”

אחרי מותו של פוסק הדור מרן הרב הגאון הרב עובדיה זצ”ל קם אחד הרבנים ואמר שעם מותו של הרב תמה תקופת האחרונים.

ע”פ מה שהבאנו לעיל ודאי שלא תמה תקופת האחרונים אלא בכל דור ודור יש לו את העוצמה שלו ואת גדול ומנהיג הדור. מובא בגמרא במסכת סוכה דף מ”ה ע”ב שבכל דור יש ל”ו צדיקים, אלו צדיקים שמדריכים ומכוונים את עם ישראל.

אנו רק צריכים להתפלל לקב”ה שנזכה להיות ראויים לקבל צדיקים ומנהיגים אמיתיים, ישרים וגיבורים אשר אינם מפחדים להשמיע את דעתם בקול רם וצלול.

שבת שלום, הרב יהושע מרדכי שמידט

רב הישוב שבי שומרון

פורסם בקטגוריה כל מיני..., עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.