מענייני דיומא מאת רב הישוב שבי שומרון

מענייני דיומא בשבי שומרון: “ברוך אתה…מגן אברהם”

על הפסוק בפרשתינו פי”ב פסוק ב’:”ואעשך לגוי גדול ואברכה ואגדלה שמך והיה ברכה” אומר המדרש רבה פרשה ל”ט אות י”א: “אמר רבי יודן קובע אני לך ברכה בשמונה עשרה, אבל אין את יודע אם שלי קודמת אם שלך קודמת אמר רבי אחויה בשם רבי זעירא שלך קודמת לשלי, בשעה שהוא אומר מגן אברהם אח”כ מכאן ואילך הרי הברכות מסורות לך למאן דחזי לך למדרכא ברך”.
אברהם קודם לשאר האבות, אברהם קודם לקב”ה! והברכה מסורות לאברהם! למה? מה גדלותו של אברהם אבינו?
כמובן קשה לעמוד על דמותו של ענק האומה אברהם אע”ה על רגל אחת אבל ננסה קצת לטעום. רגיל היה לומר מו”ר הרב צבי יהודה הכהן זצ”ל שיש מצוה עשה מדברי נביאים מדברי קבלה להתבונן על דמותם של אברהם ושרה ככתוב בישעיה פרק נ”א פס’ א’ ו-ב’ “….הביטו אל צור חוצבתם…הביטו אל אברהם אביכם” אנו מחויבים להתבונן על הענקים אלו מתוך התורה הקדושה, גמרות, מדרשים, זוהר וכו’…רק מתוך מקורות נאמנים נדע לצייר את אברהם אבינו!!
אברהם היה איש חסד . מהו חסד? זה נושא שצריך בירור והעמקה. איך עושים חסד?, למי עושים חסד? וכו’ מובא באבות דרבי נתן פ”ז אות א’ על טענתו של איוב שעשה חסד א”כ למה באו לו הצרות?
“וכשבא עליו ההוא פורענות גדול, אמר לפני הקב”ה רבש”ע לא הייתי מאכיל רעבים ומשקה צמאים שנאמר וכו’…אעפ”כ אמר “א”ל הקב”ה לאיוב איוב עדין לא הגעת לחצי שיעורו של אברהם. אתה יושב ושוהה בתוך ביתך ואורחין נכנסין אצלך, את שדרכו לאכול פת חיטים האכילתו פת חיטים, את שדרכו לאכול בשר האכילתו בשר…אבל אברהם לא עשה כן אלא יושב ומהדר בעולם, וכשימצא אורחין מכניסן לתוך ביתו. את שאין דרכו לאכול בשר האכילהו בשר ואת שאין דרכו לשתות יין השקהו יין וכו’…
אברהם אבינו רדף לעשות חסד ללא גבול, ואף חסד עם רשע עם אנשי סדום. “חלילה לך” אומר אברהם אבינו לקב”ה כשרוצה להפוך את סדום!! חסד ללא גבולות זה “מגן אברהם” אז זוכה לעשות תריס מגן לפני שתבוא הצרה, “עוזר” עזרה ביחד, מושיע הצלה לגמרי בלי עזרה, מגן גמור שלא תבא הצרה. ולכן אנו מברכין “מגן” כי זה הדבר המעולה ביותר.
האם עשיית חסד עם הרשעים זה אומר שאני נותן להם כח? או מושפע מהם? חלילה!
אברהם מציל את לוט אחיינו בלי חשבון והורג אנשים להצילו הוא אינו מתיפיף ואומר, אני לא אדבר לה”ר אני לא אלחם, לא אתערב זה חסד מרושע, לראות רשע פוגע באדם ולא להגיב זה לא צדקות!
כותב מרן הראי”ה קוק זצ”ל אוה”ק ח”ד עמוד תצ”ט “נטיית החסד צריכה הגנה גדולה עלול בעל החסד, הנוטה להשפיע לכל להיות גם מקבל מכל, כך היא דרכה של השפעה…”אברהם הובטח במגן שלא תזיקהו השפעתו שהיתה שפוכה על פני כל והולכת לרעים ולטובים, בהיותו מעין דוגמא של חסד של מעלה, אנכי מגן לך…”
שנזכה לעשות חסד עם כלם, באמיתיות ובענווה ומאידך שנדע מתי להגיב על דבר עקום כי אף זה ממדת החסד שהעולם ילך בדרך ישרה והגונה “ברוך אתה…מגן אברהם”.
שבת שלום,

הרב יהושע מרדכי שמידט

רב הישוב שבי שומרון

פורסם בקטגוריה כל מיני..., עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.