מענייני דיומא: אין הדבר תלוי אלא בי!!

פעמים רבות אנו נתקלים באנשים אשר מאשימים את זולתם במצב הרוחני, הגשמי, כלכלי וכן לפעמים הורים נוטים להאשים את המורה, הרב, המחנכת שלא הבינו, והם הם האשמים במצב בנם.

אבל חז”ל מלמדים אותנו שאין הדבר כן:

מובא בגמרא במסכת עבודה זרה דף י”ז ע”א סיפור מופלא שאפשר ללמוד ממנו דברים רבים ונפלאים ואנו כדרכנו בקודש נעשה רק טעימות!!

אומרת הגמרא: “תניא אמרו עליו על רבי אלעזר בן דורדיא שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה… אמרה לו… כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה. הלך וישב בין שני הרים וגבעות אמר, הרים וגבעות בקשו עלי רחמים. אמרו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו… אמר אין הדבר תלוי אלא בי. הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו. יצתה בת קול ואמרה ר”א בן דורדיא מזומן לחיי עולם הבא. בכה רבי ואמר יש קונה עולמו בכמה שנים ויש קונה עולמו בשעה אחת”!!

אפשר ללמוד מסיפור מופלא זה דברים רבים אך אנו נתמקד רק בשני נקודות.

ראשית, צריך להבין יסוד פשוט שהוא מושכל ראשון אין הדבר תלוי אלא בי כפשוטו וזהו יסוד ההצלחה אף של רבי אלעזר בן דורדיא. אף אחד לא עובד בשבילך,

גם על על יונה הנביא אומר הרב מבריסק זצ”ל, כי כאשר הייתה סערה באוניה, והיו באוניה עובדי עבודה זרה, ובטח שלא היו שם אנשים צדיקים כמו יונה הנביא. אך למרות כל זאת אמר יונה הנביא ביונה פרק א’: “כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה עליכם” “אין הדבר תלוי אלא בי!!

לפני שנסיים יש כאן שאלה עצומה מדוע בכה רבי? מה רבי חס וחלילה מקנא בר”א בן דורדיא.

אלא צריך לומר רבי מוסר לנו מסר גדולה ועצום, גדול כוחו של החוזר בתשובה “כמה כוחות נפש, גוף ונשמה יש לו לבעל תשובה” מכאן אנו נתבעים, כמה כוחות נפש יש לכל אחד ואחד, וכמה הוא יכול להתקדם ולשמוע את הבת קול הפנימית שלו. לאיזה מרחקים אישיים וכלליים אפשר להגיע.

“אין הדבר תלוי אלא בי”

שבת שלום

 הרב יהושע מרדכי שמידט

רב הישוב שבי שומרון

 

פורסם בקטגוריה כל מיני..., עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.