אין להרהר אחר מידות ה’

פעמים רבות אתה נתקל באנשים ושואל אותם מה שלומכם והם עונים ב”ה בסדר. אך לעיתים התשובה שונה ואף לא טובה, אשר נשמע ממנה חלילה הרהור אחר מידותיו של הקב”ה.
מובא בגמרא בסנהדרין דף קי”א ע”א : “תניא אר”א ברבי יוסי פעם אחת נכנסתי לאלכסנדריה של מצרים מצאתי זקן אחד וא”ל בא וארך מה עשו אבותי לאבותיך מה טבע בים, מהם הרגו בחרב, מהם מעכו בבניין ועל דבר נענש משה רבינו ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה”.
אומר רש”י : “שכשראה שנעשה לישראל כך התחיל להתרעם ולהרהר לפני הקב”ה אמר משה לפני הקב”ה ומאז באתי” ז”א למשה רבינו היה קשה סבלו של עם ישראל ולכן הגיע למה שהגיע.
ממשיכה הגמרא “אמר לו הקב”ה חבל על דאבדין ולא משתכחין” אומר רש”י: הפסד גדול יש על גדולים שאבדו ואינו יכול למצוא חסידים אחרים כמותם, שאין אתה כאברהם ויצחק ויעקב שלא הרהרו אחר מידותי”.
ממשיכה הגמרא: “כמה פעמים ניגלתי על אברהם, יצחק ויעקב באל שדי ולא הרהרו על מידותי ולא אמרו לי מה שמך אמרתי לאברהם…ולא הרהר אחר מידותי אמרתי ליצחק.. ולא הרהר אחר מידותי…אמרתי ליעקב… ולא הרהר אחר מידותי.
עתה תראה את אשר אעשה לפרעה במלחמת פרעה, אתה רואה ואי אתה רואה במלחמת שלושים ואחד מלכים “וימהר משה ויקוד ארצה ןישתחו”. מה ראה משה? ר’ חנינא בן גמליאל אמר ארך אפיים ראה ורבנן אמרי אמת ראה!!
מתוך דברי הגמרא אני רואה ב’ דברים: א. אסור להרהר אחר מידות ד’ ב. רואים אף את גדולת משה רבינו שהודה על האמת.
ולכן מתחילה התורה בפרשתנו בפסוק וארא.. באל שדי לא הייתי צריך לשנות סדרי בראשית, כי תמיד ביטחונם היה ב-ד’, כמובן שצריכים להדגיש שדמויות כמו של משה רבינו הדרישות הן גבוהות כי אין ספק שאדם רגיל היה יותר לחוץ.
ולסיום: יש לומר אנו בזמנינו רואים מצבים לא פשוטים, ע”כ אנו צריכים להיאחז במידת הביטחון והאמונה בקב”ה, שזו הסגולה נפלאה בהצלחתנו.

הרב יהושע שמידט,

רב הישוב שבי שומרון

פורסם בקטגוריה כל מיני..., עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.